De Roerganger; een meesterlijke school

In een tijd waarin mannelijke leerkrachten in het basisonderwijs schaars zijn, pakt dat bij ons op school nét even anders uit. Op onze zelfstandige basisschool werken vijf meesters. Vijf! Op een team van vijftien. En alsof dat nog niet bijzonder genoeg is, lopen er op dit moment ook nog drie mannelijke studenten rond van de Viaa Hogeschool en het ROC van Twente.

“We zijn er best trots op,” zegt directeur Marcel Markvoort. “We hebben een goede balans en een fijne dynamiek in het team én het is goed voor de kinderen. Verschillende rolmodellen zijn belangrijk voor jongens én meisjes.”

Ook ouders zien het effect in de klas. “Je merkt dat het team elkaar aanvult,” vertelt een ouder. “Mannen en vrouwen benaderen kinderen soms anders en juist die combinatie maakt het onderwijs hier sterk.”
De kinderen zelf brengen het nog beter onder woorden. “Meester is meestal wel goed in gym en rekenen, juf in knutselen en taal. Allebei helpen ze je goed als je iets niet snapt,” zegt Dex uit groep 4. Roos uit groep 8 vult aan: “Bij meester mogen we soms nét iets meer, bij juf letten we beter op. Dus samen is het eigenlijk precies goed.”

Wat De Roerganger extra bijzonder maakt: het is een ‘éénpitter’. Geen grote stichting, geen bureaucratie, maar een hecht team dat samen bepaalt wat goed is voor de kinderen.